Élőhelyük megsemmisülése előtt álló ürgeállományok áttelepítése

Május elseje környékén a Milvus Csoport tagjai öt napon keresztül Románia nyugati részén, olyan bánsági ürge állományok szomszédságában táboroztak, amelyek élőhelyének eltűnése forog kockán. Ezen élőhelyük eltűnése elé néző ürgeállományok egyedeit telepítették át, egy biztonságosabb legelőre.

Az egyik ilyen terület Nagyszentmiklós szélén található, amelyet beszántották és bevettették búzával.  A másik terület Arad mellett, egy ipari zónában található ahol a további építkezések és fejlesztések következtében három hektár gyep fog eltűnni.

A Milvus Csoport tagjai több tucat ürgét az állatok járatai elé helyezett, speciális élvefogó csapdával fogtak be. Az áttelepítést sürgősen meg kellett ejteni még mielőtt az élőhelyüket tönkre teszik, azonban sajnos ez az időszak egybeesett az ürgék szaporodási időszakával.  Mivel abefogás és az áthelyezés az vemhes nőstények számára sok stresszel jár, rögtön miután meghatározták mindegyik befogott példány nemét és szaporodási állapotát minden vemhes nőstényt vissza is engedtek. Egy későbbi időszakban a csapat visszatér majd az idei fiatal példányok és szüleik befogására.

Az összes többi ürge tömege és testméretei (farokhossz, hátsótalp és testhossz) le lettek jegyezve. Ezen adatok alapján összehasonlítják a különböző kolóniákból származó egyedeket. A csapdákat növényi anyaggal bélelték ki, takaróval letakarták, hogy a lehető legtermészetesebben és zavartalanabbul legyenek tartva amíg az új legelőre kerülnek.

Következő nap korán reggel az ürgéket új élőhelyükre szállították. Aradtól 30 km-re északi irányba, Szentanna közelében egy féltermészetes gyepre lettek áthelyezve.  Ez a 300 hektáros legelő egy Különleges Védelmi Terület (olyan Natura 2000-es területek, amelyeket elsősorban Madárvédelmi Irányelv alapján jelölnek ki) és normál mértékben legeltetett.

Nagyszentmiklósról az ürgéket egy nagy védett gyep határától mintegy 10 km-re helyezték át (egy Különleges Természetmegőrzési Területen belül).

Mindkét új élőhelyen már jelen volt egy-egy ürgeállomány, így az újonnan érkező egyedek könnyebben megtelepedhettek.

Ezek élőhelyek, ahova az ürgék át lette telepítve mind kerecsensólyom költőládák szomszédságában ahova visszatértek a kerecsensólymok. Így két ürge élőhely eltűnése következtében a kerecsensólymok újabb ürgeállományból vadászhatnak a területük közelében.

Luke H. Dale